
DN.no får tildelt prisen «ukens innlegg». Ikke for at det er god objektiv journalistikk. Men som et eksempel på hvor lite kunnskap noen såkaldte «eksperter» har om lavkarbo. Virker som om mange sitter med skylapper i gamle lærebøker, istede for å utvide sin egen horisont, og sette seg inn i hva lavkarbo faktisk ER og hvordan det virker på kroppen.
-»Konklusjonen til fagmiljøene er entydig: Glem lavkarbo-diettene»- dette er direkte feil. MANGE forskere, leger, ernæringseksperter og forskning støtter lavkarbo. Hvorfor har ikke DN.no snakket med personer som virkelig har erfaring med dette kostholdet, som feks. Dag poleszynski, Fedon Lindberg, Espen Rostrup eller Andreas Eenfeldt. Konklusjonen min er at det fortsatt er stor uenighet i fagmiljøene, og alt annet enn «entydig». Og hva med alle oss som har fått et nytt og bedre liv etter vi endret til dette kostholdet. Er det bare noe vi innbiller oss? Eller kanskje vi er vitne til placebo-effekten?
Jeg reagerer også på at PT, Inge Thomas, drar frem kroppsbyggeres deffe-diett her. Denne er nemlig ikke spesielt sunn og kan ikke anbefales «mannen i gata». Kroppsbyggere trener hardt og eksplosivt, så klart de trenger litt karbohydrater (akkurat som oss som spiser lchf). Men også byggerene går betraktelig ned på karbohydratene for å få opp fettforbrenningen!
Det skal også sies at en kroppsbygger kan gå opp 10-15 kg på et par uker etter konkurransen. Dette sier litt om hvor effektive «sultedietter» er over lengre tid.
Han skriver også at det ikke spiller noen rolle hvor kaloriene kommer fra. Dette mener jeg også er feil. Er stor forskjell for bl.a hormonsystemet om du lever på et balansert lchf-kosthold vs spiser mye raske karbohydrater for eksempel. Eller tar jeg feil?
Vi har også flere toppidrettsutøvere som gjør det meget bra med LCHF, så synes de såkaldte «TUNGE;) fagmiljøene» skal ha respekt for at dette kostholdet faktisk fungerer for VELDIG mange (også til trening!)
Har full forståelse for at mange velger å beholde den sunne bløtkaken, svelene og grovbrødet sitt.
Men høykarbo passer ikke for alle mennesker, og synes det blir feil av DN å konkludere med at vi skal «glemme lavkarbo».
Her er link til artikkelen.